Kristiansand har som første storby i Norge oppnådd 10 % sykkelandel. Det tilsvarer ca. 29.000 daglige sykkelturer.
Det er den nasjonale reisevaneundersøkelsen RVU 2013/2014
som slår fast at Kristiansand er best. Nærmeste opponent er Trondheim med en
sykkelandel på 9 %. Stavanger og Hamar følger med 8 %. Også denne forrige
nasjonale reisevaneundersøkelsen (RVU 2009) viste at Kristiansand var best. Fra 2009 til 2013/2014 har sykkelandelen i
Kristiansand økt fra 8 til 10 %. Det er en formidabel vekst.
En sykkelandel på 10 % betyr at 10 % av alle reiser
kristiansandere gjør daglig, er en sykkeltur. Alle reiser Kristiansandere gjør
kan sammenliknes med en kake, der kaka er 100 prosent. Slik er kaka:
Til fots: 21 %
Sykkel: 10 %
MC/moped: 1%
Bilfører: 51%
Bilpassasjer: 8 %
Kollektiv (i all hovedsak buss): 8 %
Annet: 1 %
29.000 daglige
sykkelturer
I den nye reisevaneundersøkelsen er et av funnene at hver kristiansander i
snitt gjør 3,3 lokale reiser. Med utgangspunkt i at der årsskiftet 2014/2015
var ca. 87.500 innbyggere i Kristiansand gjøres det totalt ca. 289.000 reiser.
Når sykkelandelen er 10 %, betyr det at kristiansanderne tråkker i vei med ca.
29.000 daglige sykkelturer. Slik fordeler reisene seg på de ulike
transportmidlene:
Til fots: 60.000 turer
Sykkel: 29.000 turer
Bilfører: 150.000 turer
Bilpassasjer: 23.000 turer
Kollektiv: 23.000 turer
Moped og "andre": 5000 turer
Reisevaneundersøkelsens konklusjoner er trukket ut fra intervjuer med minst 1000 innbyggere i hver by.