— bli med på miljølaget!
Reis klimavennlig, kom i form og vinn premier!
Fortjent seier til Specsavers Kristiansand. Etter to andreplasser ble det seier. Fra venstre: André Uldal, Linda Holst Andersen, Tonje Hegland, Mobin Yusuf og Frode Stenersen (foto: Bjørne Jortveit).

Endelig vant Specsavers

Publisert 27.11.2019

I kategorien over «under 15 ansatte» vant endelig Specsavers Kristiansand Jeg kjørers grønt bedriftskonkurranse. Med et snitt per ansatte på utrolige 573 poeng vant de like foran Wayback Kristiansand.

173 arbeidsplasser deltok i årets kampanje. Det er ny rekord, -  7 flere enn i 2018. Antall påmeldte enkeltpersoner var 2658. I for var det 3014 påmeldte. Jeg kjører grønt har 10-års jubileum i år. Første kampanje ble arrangert i 2010.

Plan-, bygg- og oppmålingsetaten i Kristiansand kommune vant i klassen «41-300 ansatte». Fysio-, ergo- og rehabteam er også en av gjengangerne. De vant i kategorien «15-40 ansatte». Blant bedriftene « Over 300 ansatte» vant Elkem ASA, som også vant i fjor.

Jubel på hos Specsavers
Specsavers har kjempet hardt i flere år for å vinne i Jeg kjører grønt. I 2016 kom de på 6. plass. Både i 2017 og i 2018 ble det 2. plass. Alle de sju ansatte har deltatt og vel så det. med en snitt på 573 poeng per ansatt, er de den beste arbeidsplassen i hele kampanjen.

- Det er gøy og vinne. Hadde ikke trodd vi skulle klare det, sier en veldig fornøyd og glad Tonje Hegland. Hun er Jeg kjører grønts kontaktperson hos Specsavers. Det er hun som er drivkraften i kampanjen og minner støtt og stadig om å registrere poeng.

- Men hvordan i all verden har dere klart å sanke så mye poeng?

- Det er tre som ikke har bil, og en som bor i Kvadraturen, sier Tonje, som selv tar buss fram og tilbake mellom Vennesla og byen hver dag. Specsavers har den den fordelen at den er lokalisert midt i byen, på hjørnet av Henrik Wergelands gt. og Markens. Det 10 meter fra busstopp byens mest brukte busstopp. Mange tar buss til jobb. 

I fjor vant innehaveren av Specsavers, Frode Stenresen, Jeg kjører grønt el-sykkel. Og han kan bekrefte at han sykler den til jobb hver eneste dag. Han kjøpte for øvrig en el-sykkel til kona etter at han vant...

- Neste år skal vi utfordre Specsavers Sørlandsparken. Så skal vi vise dem hvem som er best i kjeden. De pleier å slå oss i det meste. Men i miljøvennlig reising, slår de oss ikke, sier Tonje Hegland.

Grønn, grønnere, grønnest
Det er tre trinn i poengskalaen – grønn, grønnere og grønnest. 982 deltakere klarte å nå 156 poeng og oppover. Det er kampanjens definisjon på å være bærekraftig på transport.

  • Grønnest (300 poeng eller mer): 515 deltakere
  • Grønnere (200-299 poeng): 299 deltakere
  • Grønn: (156-199): 168 deltakere
I hver kategori ble det trukket to vinnere. Verdien av premien er 3000 i kategori «grønnest», 2000 kr i kategori «Grønnere»
og 1000 kr i kategori «Grønn». Vinnerne er publisert på Jeg kjører grønts facebookside. 

El-sykkel med henger 
Toril Omestad vant kampanjens hovedpremie – el-sykkel med henger. Hovedpremien ble trukket ut blant alle de som hadde nådd minst 156 poeng. Det ble av kampanjen definert som bærekraftig nå. 

Poengfordeling 
I årets kampanje ble det registrert 370.157 poeng. Bilfri dag gav 3 poeng, flyfri måned 15 poeng. Ellers ga en reise til fots, med sykkel eller med buss/tog ett poeng. Tur-retur reise ga to poeng. 

Prosentvis fordelte poengene seg slik:

  • Bilfrie dager: 38,4 %
  • Flyfrie måneder: 10,3 %
  • Sykkelreiser: 22,1 %
  • Turer til fots: 18,1 %
  • Buss /togreiser: 12,3 %

Siden flyfri måned var nytt i 2019-kampanjen, er denne fordelingen ikke så lett å sammenlikne med tidligere år. Men fortsatt er det slik at den mest effektive måten å skaffe seg poeng på er å la bilen stå. Og det er jo nettopp det som er hovedmålet med Jeg kjører grønt, nemlig å redusere biltrafikk og bidra til bedre folkehelse.

ATP-samarbeidet
Jeg kjører grønt startet i 2010. ATP-samarbeidet i Kristiansandsregionen står bak kampanjen. Kristiansand kommune, reklamebyrået Aptum og Klimaalliansen samarbeider om planlegging og gjennomføring av kampanjen.

Kampanjen går ut på å registrere grønne reiser på nett eller på app. Hensikten er bedre folkehelse, lavere utslipp av klimagasser og mindre lokal forurensning. Alle som bor, jobber eller går på skole i Kristiansandsregionen kan delta (alle over 18 år). Kampanjen i år varte fra 26. august til 22. november.

De beste bedriftene
Konkurransen har gått ut på å sanke flest mulig poeng per ansatt. Her er vinnerne:

Under 15 ansatte:

  1. Specsavers Kristiansand: 573 poeng per ansatt
  2. Wayback Kristiansand: 448
  3. Agder Vitenskapsakademi: 387
  4. Sykkelbutikken Vågsbygd: 333
  5. HRG Nordic Kristiansand: 326
  6. Elektronova Kristiansand: 219
  7. Aquarama apotek: 208
  8. Carbon Partners: 185
  9. Vitusapotek Vestre Torv: 184
  10. Innkjøpstjenesten Kr. sand kommune: 169

 15-40 ansatte:

  1. Kongsgård barnehagesenter: 320
  2. Fysio-, ergo- og rehabteam: 289
  3. ViaNova Kristiansand: 208
  4. Mosby Oppvekstsenter: 163
  5. By- og samfunnsenheten, Kr.sand kommune: 121
  6. Stiftelsen Miljøfyrtårn: 104
  7. Lønn og regnskap, Kr.sand kommune: 92,4
  8. Samfunnets skole Sentrum: 92,3
  9. UNIT Current Software AS: 85
  10. Presteheia barnehage: 82

41-300 ansatte

  1. Plan,- bygg- og oppmålingsetaten, Kr.sand kommune:  167
  2. Kløvertun rehabiliteringssenter: 111
  3. Bispegra- og Ringåsen avlastningshjem: 61
  4. VBT: 54
  5. Sweco Norge AS: 45
  6. Fylkesmannen i Agder: 41
  7. Vågsbygd skole: 36
  8. Studentsamskipnaden Agder: 33
  9. Norcee Kristiansand: 32,3
  10. Vest-Agder fylkeskommune, sentraladm.: 32

Over 300 ansatte:

  1. Elkem ASA: 26
  2. UiA-ansatte: 14
  3. Glencore Nikkelverk: 11
  4. MHWirth: 10
  5. Agder Energi AS: 7
  6. Sørlandet Sykehus HF: 6,5
  7. Oppfølgingstjenester, Kr.sand kommune: 3
  8. National Oilwell Warco: 2,5
  9. Kristiansand kommune (generell påmelding): 2
  10. UiA-studenter: 1
[Tilbake]