I høst blir vi grønnere
Reis klimavennlig, kom i form og vinn premier!

Velg kvalitet når du kjøper sykkel

Publisert 24.06.2014

Å finne riktig sykkel kan være en morsom utfordring. Utvalget i merker og modeller er enormt. 

– Spør deg selv om hvilken sykkel som passer for ditt bruk og ditt behov. Og velg kvalitet, råder sykkelentusiast Lars Hallstrøm Eriksen fra Mandal.

Den anvendelige hybridsykkelen er fortsatt en bestselger i de fleste butikkene, men det selges alt fra tøffe terrengsykler til lette landeveissykler og elsykler.

– Det er enormt stort utvalg i merker og modeller. I tillegg er det mange sykler som selges ribbet for utstyr; det betyr at du også må velge lys, skjerm, støtte og bagasjebærer på egenhånd. Da gjelder det å vite hva du trenger, sier eksperten.

 Her gir han råd for å kunne styre rett i jungelen av sykler og utstyr.

UTSTYR

Dekk:

Middels brede dekk, det vil si 37-42 mm brede, er best egnet for de fleste som skal sykle på vei.

Smalere dekk er egnet for de som sykler raskt på landeveissykkel, da de har lavere vekt og lavere luftmotstand. Men smalere dekk har faktisk ikke lavere rullemotstand, og de er mer utsatt for punktering, er mindre komfortable og fungerer dårlig på grus.

For sykling i terreng bør man ha bredere dekk.

Store hjul (28 tommer) er vanlig for sykling på vei, fordi de triller lettere. På terrengsykler varierer hjulstørrelsen fra 26 til 29 tommer, og trenden går mot større hjul også i terreng. For sykling på vei er det viktig med høyt luftrykk i dekkene for at de skal trille lett, mens i terreng er det motsatt.[LHE1] 

Gir: Det finnes i hovedsak to typer sykkelgir; kjedegir (utvendig gir) og navgir (innvendig gir). 

Kjedegir har mange tannhjul på bakhjulet (krans) og vanligvis tre tannhjul ved pedalene (krank). Girarmene drar kjedet fram og tilbake mellom tannhjulene, og endrer dermed girutvekslingen.  Fordelen er mange gir med stort spenn mellom høyeste og laveste gir, lett i vekt og lite friksjon, mens ulempen er at de må justeres av og til og mekanismen er sårbar for ytre slag.

Navgir har bare et tannhjul foran og ett bak, girkassen ligger inne i navet bak.  Er enkel i bruk, vedlikeholdsfri, ulempen er at det sjeldent er mer enn sju gir, det er for lite spenn fra laveste til høyeste gir, og en betydelig del av tråkkeeffekten forsvinner i friksjon i giret.

Bremser: Felgbrems er den tradisjonelle og rimeligste løsningen. Kan gi dårlig bremseeffekt om det er vann og skitt på felgene. Må rengjøres og justeres ofte.

Mekanisk skivebrems har god bremseeffekt uavhengig av vann og skitt på felgene.  Må justeres ofte.

Hydraulisk skivebrems anbefales for de som sykler mye, har samme teknologi som benyttes i de fleste moderne biler. Disse er sikre og slitesterke, men [LHE2] koster mer.

Ramme: Det er viktig å finne riktig størrelse på rammen i forhold til din høyde.  Stål er i dag stort sett erstattet av aluminium, som er lettere. Rammer av karbonfiber er enda lettere, men karbonfiber av brukbar kvalitet er svært kostbart, og de er sårbare for skade ved slag.

Skjerm: Skal man sykle uten å bli nedsølt hver gang det er vått på veien, er det viktig med lange skjermer som sitter tett inntil hjulene og dekker en stor del av hjulenes omkrets.

Sportssyklister (enten det er landevei eller terreng) sykler stort sett uten skjermer for å få en lettest mulig sykkel. Mange sykler selges uten skjermer, og en må da få disse ettermontert, men ettermonterte skjermer er ofte for korte og/eller for langt unna hjulene til å fange opp vannspruten godt. Det samme gjelder avtakbare «click-on»-skjermer.

SYKLER

Landeveissykkel (racersykkel): For de som skal sykle langt på asfalt og vil ha en rask sykkel. Sykkelen er lett, med smale dekk og foroverbøyd sittestilling, som gir lav luftmotstand. Har mange gir, spinkel og lett ramme. Har vanligvis ikke skjermer, så man må være innstilt på å bli møkkete.

Her er Cervélo landeveissykkel som er kjent for svært gode aerodynamiske egenskaper.

Hybridsykkel: Et godt valg for de som sykler til og fra jobb, mest på asfalt eller grus. Dette er en blanding av terrengsykkel og landeveissykkel (racersykkel). Du får terrengsyklenes middels oppreiste sittestilling, bredt styre og mange gir og landeveissykkelens store hjul, middels brede dekk og relativt lett ramme.  Sykkelen har normalt fra 21-30 gir. Noen hybridsykler er bygd med gode skjermer, bagasjebærer, støtte og fastmonterte lys, mens andre er mer eller mindre «strippet».

Her er hybridsykkelen Diamant Union.

Bysykkel: For de som sykler korte avstander på asfalt eller grus. Har navgir, som er vedlikeholdsfritt, men de relativt få girene gjør det tungt å trå opp bratte bakker.  Sitter oppreist, har middels brededekk, gode skjermer, bagasjebrett og støtte.

Her er DBS bysykkel.

Terrengsykkel:  For de som sykler i skogsterreng, er også god som vintersykkel fordi den har brede dekk. Har gode bremser og mange gir. Har liten ramme som gjør det lettere å sykle i vanskelig terreng. Ligner på en hybridsykkel, men er tyngre og har bredere dekk.

Her er norske Hard Rocx terrengsykkel.

 

Elsykkel: Alternativet for de som ikke kan eller ønsker å anstrenge seg mye. De fleste elsykler er av typen bysykkel, men det finnes også el-hybridsykler og –terrengsykler. Enkle i bruk.[LHE5] 

Er tung og uegnet for de som skal bære sykkelen opp og ned trapper. Kostbare, en god elsykkel har en prislapp på rundt 25.000 kroner.

Her er elsykkelen Thompson Voltage.

 

Sammenleggbar sykkel: Egner seg for korte sykkelturer, for de som ønsker å frakte med seg sykkelen for eksempel til hytta eller i båten.  Har små hjul, veier like mye som en vanlig sykkel. Mekanikken er ofte ikke så slitesterk, men det avhenger av merke.

Her er en Brompton modell.



[Tilbake]