I høst blir vi grønnere
Reis klimavennlig, kom i form og vinn premier!

Kle deg fornuftig

Publisert 23.06.2014

Med riktig bekledning kan du gå, løpe eller sykle til jobb året rundt - uten at du trenger å bli gjennomvåt av svette.

– De aller fleste kan kle seg fornuftig med det de har hjemme i skapet. Vi anbefaler 3-lags påkledning med ull og vind- og vanntette plagg. Alternativet til ull er syntetisk superundertøy, sier Per Thomas Skaanes, fagsjef hos DNT (Den Norske Turistforening) Sør. 

Hver eneste dag, siden 2010 har han syklet til og fra Andøya til jobb i byen, en strekning på omlag 10 kilometer hver vei.

–  Jeg tar det som en treningsøkt og kler meg etter forholdene, sier Skaanes.

Han  tipser gjerne om hvordan man skal kle seg sommer som vinter.

–  Det er vanskelig å kle seg i pent jobbantrekk samtidig som det er fornuftig i forhold til treningsturen. Jeg anbefaler derfor en sekk med et enkelt skift, slik at man kan bytte på jobb.

Påkledningen må tilpasses individuelt, og vil selvfølgelig være forskjellig om det er en kald vinterdag eller en varm sommerdag. Men prinsippene er det samme; lag på lag - bare færre lag om sommeren - og votter og lue er sjeldent nødvendig når sola varmer.

Innerst: Det innerste laget skal holde deg varm og transportere fuktighet vekk fra kroppen. Ull er best. Et alternativ er superundertøy, men det varmer ikke like bra og skittent superundertøy lukter vondt.  Bomull er uegnet som undertøy; det verken isolerer eller transporterer fukt. Nettingtrøyer i ull, moderne helsetrøyer, egner seg godt som det innerste laget.  Om vinteren kan ulltrøya gjerne ha lange ermer og det kan være smart med ullstillongs. Om våren/sommeren/høsten kan stillongsen droppes, men det er smart med ull innerst, gjerne med korte ermer.

                              

Mellomlag: Det neste laget skal isolere, samtidig transportere fuktighet vekk fra kroppen. Bruk for eksempel en tynn ulltrøye eller et tykkere ullplagg med lav vekt.

– Mellomlaget må tilpasses i forholdt til temperaturen og hvilken type aktivitet du skal drive med. Det kan gjerne være flere mellomlag, sier Skaanes. Når det er varmt i luften droppes mellomlaget.        

                             


Ytterst: De ytterste plaggene, jakke og bukse, skal skjerme mot nedbør og vind.  Impregnerte yttertøy i bomull er velegnet. Membranplagg i for eksempel Gore-Tex er både vind- og vanntette. – Yttertøyet bør ikke være for voluminøst, det reduserer bevegeligheten. En tykk dunjakke egner seg best om du skal gå rolig. I høy aktivitet der du produserer mye overskuddsvarme kle deg i et vindtett plagg som også puster godt. I tørt vær skal du fokusere på pusteegenskaper i tøyet. Jo mer vanntett, desto mindre pustende. Også om våren/sommeren/høsten bør en ha vindtett jakke eller regnjakke enten i sekken eller på seg. Været varierer og i full fart ned bakker på sykkel, kan det lett bli kaldt.

Hodet: Det er viktig med et godt hodeplagg enten du skal gå, løpe eller sykle. Husk vindtett lue dersom det er veldig kaldt eller blåser mye. En god og justerbar hette på hode er også et godt alternativ for å hindre avkjøling fra vinden. Om du sykler; pass på at luen får plass under hjelmen. En tykk lue kan føre til at hjelmen ikke kommer tett inntil hodeskallen, og da fungerer ikke hjelmen godt. En balaclava i ull er et godt alternativ til lue på kalde dager.                   

   

Hender: For syklister er det viktig å finne votter og hansker som holder varmen, men som samtidig gjør det mulig  å betjene bremser og gir. Halvtykke ski-hansker egner seg ved temperaturer rundt 0 grader. Er det kaldere, kan en hummerhanske være alternativet. Den har to rom til fingre og gjør den nesten like varm som en vott og samtidig smidig nok til at både bremser og gir kan betjenes.

Føtter: Lag-på-lag-prinsippet gjelder også for føttene; sørg for sko som har plass til et eller to par med ullsokker om vinteren. Ullsokker er også bra i skoene når det er varmt i lufta.  Bruk eventuelt sokker i andre materialer som isolerer og transporterer fuktighet bort fra foten.  Til sykling er det viktig at skoene ikke er for myke. På den andre siden kan en for tung og kraftig sko redusere sykkelgleden på grunn av vekta.  Et sko-overtrekk er å anbefale til syklister.  Sørg også for gode gå/løpesko. – Dårlig skotøy kan gi slitasjeskader. Bruk brodder når du skal gå eller løpe på glatta.

[Tilbake]