I høst blir vi grønnere
Reis klimavennlig, kom i form og vinn premier!
De ansatte i Phonero går får seier og 10.000 kr. – Vi samler ikke på andreplasser, sier fra høyre: Sunniva Finne, Kim Begin, Hilde Hultin og Kim André Reinhartsen.

Nesten 9000 bilfrie onsdager

Publisert 17.11.2016

Deltakerne i Jeg kjører grønt har til sammen klart å være bilfrie på onsdager 8913 ganger. Phonero AS er en av bedriftene som har bidratt til et så bra resultat. Der har det gått sport i å være bilfri på onsdager.

160 aktive arbeidsplasser og 3035 deltakere er med på årets utgave av Jeg kjører grønt. Kampanjen startet 29. august og varer til 2. desember. Hensikten med kampanjen er redusert bilbruk til fordel for sykkel, gange og kollektivtrafikk. Deltakerne velger om de vil registrere grønne poeng på kampanjens nye app eller på jegkjorergront.no

250.000 grønne poeng
Til nå har deltakerne registrert drøyt 250.000 grønne poeng. 89.130 poeng er for bilfri dag. Det vil si at deltakerne i kampanjen har «kapret» 8913 10’poengere. Eller sagt på en annen måte: de har til sammen vært bilfrie på onsdager 8913 ganger. I snitt har hver deltaker hvert bilfri på 3 onsdager fram til nå. Bilfri onsdag og doble poeng for grønne reiser på onsdager er nytt av året. Å registrere bilfri onsdag gir 10 ekstra poeng.

Elsykkel trekkes i uke 48
Kampanjeledelsen hadde ikke regnet med at ekstra poeng på onsdager skulle slå så mye ut. Lista var lagt på 150.000 grønne poeng for å trekke elsykkelen med verdi 25.000 kr. Nå kan den definitivt trekkes!  Kampanjen har 100.000 fler poeng enn beregnet. Elsykkelen trekkes
i siste kampanjeuke – uke 48. Alle som har minst 20 grønne poeng, blir med i trekningen.

Phonero satser på grønt gull
Phonero AS i Kristiansand satser på å vinne i Jeg kjører grønts bedriftskonkurranse. Imponerende 98 av 146 ansatte deltar i kampanjen. I snitt har hver ansatt 71 grønne poeng.
Kristiansands-bedriften ligger meget godt an til å vinne i sin klasse. I alt kåres fire vinnere – den beste i hver av disse kategoriene: «Under 15 ansatte», «15-50 ansatte», «51-200 ansatte» og «over 200 ansatte». Premien er 10.000 kr og diplom som utdeles av fylkesordføreren i Vest-Agder.

Helse, miljø og det sosiale
 - De viktigste fruktene av kampanjen er økt satsing på helse, miljø og et godt sosialt miljø.
Klart det gir bedre helse og sykle og gå til jobb. Og det gir en god fellesskapsfølelse i bedriften, sier økonomisjef Sunniva Finne. Hun er også HR-sjef hos Phonero. Hun kan likevel ikke dy seg for å si at Phonero ikke «samler på andreplasser». Konkurranseinstinktet er på plass!

- Det er veldig positivt at alle kan delta. De som ikke er så spreke, kan ta buss. Bedriftens ansatte har til sammen ca. 2000 busspoeng og ca. 3000 sykle- og gange-poeng, sier Sunniva Finne. Hun forteller også at bedriften etablerte seg i Kvadraturen, i Sandenskvartalet, nettopp fordi det gir ansatte muligheten til å reise miljøvennlig til jobb.

«Prøvd å være bilfrie»
Sunniva Finne forteller at mange av de ansatte har latt det gå sport i å være bilfri på onsdager.

- Det er for eksempel kolleger som bor i Søgne og Songdalen. De har syklet til jobb på onsdager for å få ekstra poeng. Kolleger som normalt har tatt bil, de har valgt bort bilen på onsdager og andre dager, sier Finne. Til og med småbarnsforeldre har klart å omstille seg ved bringing og henting av barn i barnehage.

- Flere har gjort det sånn at den ene ektefellen har levert barn med sykkel, mens den andre henter med bil. På den måten klarer den ene å være bilfri, sier en oppglødd Sunniva Finne.

Sykler i regnvær på elsykkel
Selv har hun begynt å sykle i regnvær for å få grønne poeng. Hun bor på Gimlekollen og har 5-6 km reisevei. Det er litt slitsomt hjem igjen. Men det har hun løst ved å kjøpe elsykkel.

- Med elsykkel kommer jeg like fort hjem som med bil, sier hun med et fornøyd smil. 

Skryter av appen
Sunniva Finne skryter at kampanjens ny app. Uten den ville ikke mange giddet å registrere poeng. - Appen har vært en suksessfaktor i vår bedrift, sier Finne. 

Intern premiering
Hun forteller at representanter for ledergruppa har vært rundt og snakket med alle ansatte for å inspirere de til å bli med i kampanjen. Det har de lykkes bra med sin to tredeler av de ansatte deltar. Ved kampanjeslutt blir det intern premiering. 

- Premiene er hemmelige, sier Sunniva Finne med et lurt smil. 

Grønn, grønnere, grønnest
Ved kampanjeslutt trekker kampanjeledelsen i alt seks premier i forhold til hvor mange poeng deltakerne har oppnådd. Det trekkes to premier i hver av de tre kategoriene: grønn (50-124 poeng), grønnere (125-199 poeng) og grønnest (200 og mer). Vinnerne kan velge mellom busskort og gavekort sportsartikler. 

5 beste i hver kategori

Slik er stillingen i bedriftskonkurransen per 17. november:

 Under 15 ansatte:

1. Vitusapotek Vestre Torv: 213,2 poeng per ansatt
2. Noricom Språktjenester: 211
3. Figuru AS: 176
4. Agder Vitenskapsakademi: 124,3
5- Specsavers Kristiansand: 114,7

15-50 ansatte:

1. Fysio- og ergoterapeutene team øst-vest: 134,4
2. Stiftelsen Arkivet: 120,3
3. Kongsgård Barnehagesenter: 100,8
4. By- og samfunnsenheten Kr.sand kommune: 99,1
5.  NAV Hjelpemiddelsentral Vest-Agder: 70,4

 51-200 ansatte:

1. Phonero AS: 70,9
2. Plan,- bygg- og oppmålingsetaten, Kr.sand kommune: 47,3
3. Tangen videregående skole: 37,2
4. Vågsbygd skole: 33,9
5. Studentsamskipnaden i Agder: 31,1

 Over 200 ansatte: 

1. Kvadraturen Skolesenter: 30,1
2. Kristiansand Katedralskole Gimle: 14,3
3. UiA-ansatte: 6,3
4. Sørlandet sykehus: 5,7
5. Elkem AS: 4

[Tilbake]