I høst blir vi grønnere
Reis klimavennlig, kom i form og vinn premier!
Fylkesordfører Terje Dammen (t.v.)og Kristiansands nye ordfører, Harald Furre klippet snora, mens Søgnes nye ordfører Astrid Margrethe Hilde og Songdalens ordfører Johnny Greibesland var snorholdere.

85-åring ble første syklist

Publisert 02.11.2015

2. november ble det klippet snor for 1,3 km kollektivfelt, 1 km  gang- og sykkelvei og 1 km midtdeler på E39. Prosjektet på strekningen Kartheikrysset-Rige har kostet 85 mill. kr.

Ikke minst syklistene har fått en flott anlegg. Den nye gang- og sykkelveien har fått sykkelekspress-standard: 3 meter sykkelvei med gul midtstripe og 2 meter bredt fortau. I tillegg er største delen av strekningen bak en solid støyskjerm som tåler en trøkk.  

Kjell-Erik Olsen (85) ble første syklist til å prøve den nye gang- og sykkelveien etter åpningen. Han var så beskjeden at han først ikke torde sykle bort til politikerne og byråkratene som nettopp hadde åpnet anlegget. Men da fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman, kom løpende med en blomsterbukett, tødde han opp. Stor stas med blomster og bløtkake.  

- Jeg begynte å sykle for halvannet år siden. Før kjørte jeg bare bil. Nå vil jeg sykle, sier  Kjell-Erik Olsen. Det er el-sykkel han har investert i. Han påstår at det ikke gir så mye trim. Men der tar han nok feil. Man bruker kroppen mer enn man tror på el-sykkel. 

Konkurransefortrinn for bussen
- Det passerer 400 busser på denne strekningen hver dag. Dette er blitt et fantastisk anlegg, sa adm. dir. i Agder Kollektivtrafikk, Siv E. Wiken. En betydelig hindring for bussene er nå historie. 

- Vi har hatt en fin vekst i busstrafikken de senere årene. Men for å få ytterligere vekst, må vi bedre konkurranseforhold for bussen i forhold til privatbilene, sa Wiken.

Sykkel, gang og kollektiv
Søgnes nye ordfører, Astrid Margrethe Hilde, talte også på vegne av Songdalen. ”I samarbeidets ånd” som hun sa. Hun kom nettopp fra samtaler om kommunesammenslåing.

- Vi ønsker at flere skal ta buss fremfor privatbil, sa Hilde, og ønsket kollektivfeltene velkommen. Hun la til at hun også så fram til å få realisert  E39 i fire felt helt til Søgne.

”Ofte raskere med sykkel”
Kristiansands nye ordfører, Harald Furre, startet med å si at han gledet deg til å klippe sin første snor. 

- Dette prosjektet bidrar til å få kollektivtrafikken raskere frem. All trafikkvekst i de store byene skal skje med kollektiv, gange og sykkel, minnet Furre om, og tenkte på klimaforliket på Stortinget.

Furre skrøt også av sykkelbyen Kristiansand og ambisjonen om å forbi Norges beste sykkelby. Enda én  km med sykkelekspress-standard er i denne ambisjonens ånd.

- Ofte går det raskere å sykle enn å ta bil, sa Furre.

Om anlegget  
Anleggsarbeidene startet i august 2015. Det består av én km ny fire felts motorvei med midtdeler, der en fil i hver retning er forbeholdt buss, taxi og elbiler. Det er bygd 300 kollektivfelt fra Rige i retning byen, og en km kollektivfelt fra Kartheikrysset til Rige. Støyskjermen mot bebyggelsen og gang- sykkelveien er 530 meter lang. Som en del av prosjektet er det bygd ny Fjellrovei. Den hadde tidligere avkjørsel til E39. Må er Fjellroveien koplet på Hellemyrbakken bak meieriet. Gang- sykkelveien er én km lang og er separert mellom gående og syklende. 

Repstad Anlegg AS har vært entreprenør for prosjektet, mens Statens vegvesen har hatt rollen som byggherre. Det vanket mye skryt til Repstad Anlegg, både fra politikerne og Statens vegvesen.

[Tilbake]